نگاره ها

پرسش« آیا تا حالا چنین منظره ای دیده اید؟» هم فقط یک پاسخ آری یا نه دارد.

شاید طرح پرسش هایی از این قبیل بتواند تا اندازه ای به مقصود کمک کند:

« از این تصویر چه می فهمید؟»

« اگر شما جای این کودک بودید،...؟»

« آیا می توانید خودتان را جای یکی از این دو کودک بگذارید و زندگی خودتان را برای دوستانتان تعریف کنید؟»

« اگر شما به جای پدر / مادر این خانواده بودید ، چه می کردید؟»

پاسخ مطلوب و دل خواه را ما نمی دهیم؛ از کودک می گیریم.

اجازه بدهیم در باب هر مسئله ای کنکاش های درون گروهی صورت بگیرد و نتیجه ی کنکاش ها هر لحظه به کل دانش آموزان کلاس ابلاغ گردد و دوباره کنکاشی دیگر و تعاملی دیگر.

نکته بعدی انجام فعالیتهایی است که برای هر نگاره می توانیم انجام دهیم.البته این فعالیتها بنا بر صلاحدید معلم و تسهیلاتی که در محیط آموزشی فراهم می شود بستگی دارد. فعالیتهایی از قبیل

-         کار هنری دانش آموزان برای هر درس (کاردستی ها) مثل درست کردن ماکت خانه – پازل –  ماکت سفره هفت سین و...

-         تصویر خوانی ، که هم از تصاویر کتاب می توان استفاده کرد و هم از تصاویرهای معمول در کتابهای داستانی که با موضوع درس ارتباط داشته باشد.

-          داستان سازی ، با خواندن یک داستان نیمه تمام ، از گروهها بخواهیم  ادامه ی  آن  را برایمان تعریف کنند.به این طریق به پرورش خلاقیت دانش آموزان کمک می کنیم.

-          پرسش نامه های تصویری، به این طریق که تصاویری را به دانش آموزان می دهیم و با سؤالات مربوط به موضوع و هدفهای نگاره را از آنها می خواهیم که رنگ آمیزی کنند. مثلاً به تصاویر داده شده نگاه کن و وسایلی که به خانه مربوط می شود را رنگ کن.

-         درست کردن کتاب توسط دانش آموزان با تصاویری که در اختیار آن ها قرار می دهیم و چسباندن  تصاویر بر روی ورقه و تعریف داستان ساخته شده از زبان خود دانش آموزان

-          انجام نمایش یا پانتومیم توسط معلم یا دانش آموزان برای راهنمایی آنها به رسیدن هدفهای درس

-          انواع بازیها ی کلاسی ، مثل جابجایی اشیاء داخل کلاس که کودک باید با دقت به اطراف نگاه کند و حدس بزند.  

-          خواندن شعر  و بالاخره بازگشت به کتاب و توضیحات قسمتهای گوش کن و بگو، به دوستانت بگو،بگرد و پیدا کن و با هم بخوانیم.

در هر مرحله از آموزش اگر بتوانیم کودکان را طوری درگیر اجرای فعالیت کنیم که احساس کنند مسئولیت هایی به آنان واگذار شده و به خوبی هم از عهده ی ایفای مسئولیت ها بر می آیند، به مشارکت واقعی نزدیک شده ایم و می توانیم امید داشته باشیم که کودک ، خود را از جمع و جمع را از خود می بیند و برای تحقق هدفی تلاش می کند که در آن سهیم است، پس به طور جدی با آن برخورد می کند و هم سهمی از آن برای خود قایل است و هم مسئول انجام بخشی از آن است.

در هر یک از فعالیت های ارائه شده در نگاره ها فرصتی برای بررسی میزان تحقق اهداف و انتظارات پیش بینی شده وجود دارد که می توان آن ها را مد نظر قرار داد اما لازم است ارزیابی با احتیاط صورت گیرد تا ضمن پرورش روحیه ی خلاقیت و کسب مهارت های مورد نظر ، دانش آموزان به خودپنداره ی مثبت برسند و نسبت به مدرسه ، درس و یادگیری نگرش مناسب پیدا کنند. از سوی دیگر ، یادمان باشد رفتار و عملکرد ما بیشتر از حرف هایمان تأثیر دارد و دانش آموزان تمامی رفتارهای ما را زیر نظر دارند.

 

 

 نکاتی برای تدریس نگاره ها

 

 

-                           هفته ای 3 نگاره تدریس میشود بنابراین در ماه مهر تمامی نگاره ها می بایست تدریس شده باشد.

-                           هدفکلی نگاره ها و نشانه های (۱) ونشانه های (۲)به ترتیب واج آموزی واژه آموزی وجملهآموزی است.

-                           هدف کلی کتاب خوانی وروان خوانی به ترتیب گسترش واژگان و متنخوانی (تسلط بر خواندن)است.

-                          تصاویر پایین نگاره ها کلید واژه  هستند کهبه هیچ عنوان با هدف کلمه خوانی از آنها استفاده نمی شود

-                      .   اجرای هر نگارهاز نظر زمانی قابل تفکیک نیست بنا به صلاح دید معلم ومتناسب با موقعیت کلاس برایرفع خستگی وتنوع می توان شعر نمایش ویا بازی را اجرا کرد.

-                         از کارت هایتصویری در پایان هر نگاره استفاده می شود وهدف از آن تصویر خوانی وآشنایی با کلیدواژه می باشد. در ضمن تصویر برداری ذهنی از شکل خطی کلید واژه ها یکی دیگر از اهدافمهم نگاره هاست.

-                       در استفاده از کلید واژه ها و نیز رو خوانی متن انتزاعی درمرحله اول رعایت راست وچپ و بالا وپایین الزامی است ولی در مراحل بعد رعایت اینمورد ضرورتی ندارد.

-                      و مهمتر از هر چیز گروه بندی با یکی از شیوه های مناسب و سازماندهی بچه ها ونام گذاری گروهها و سپس چیدمان کلاس بر اساس فعالیتهای تعیین شده می باشد.

 

 

 

منابع :

بخش هایی از کتاب راهنمای معلم اول دبستان(آقای غلامرضا عمرانی) و( تجربیاتم).

/ 11 نظر / 54 بازدید
نمایش نظرات قبلی
بابا آب داد

سلام خانم فلاح نکات بسیار جالبی رو اشاره کرده اید خواهشا در طول سال تحصیلی از فعالیتهای خودتون در کلاس هم بنویسد تا از تجربیات ارزندتون استفاده کنیم شاد و سربلند باشید

بابا آب داد

[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]

نوروزی

سلام همکار عزیز نمی دانم چه بگویم چون تا به حال اول نبودم اول خوانده ام ولی این کتابی که شما به این خوبی تدریس می کنید . در زمان ما بابا یا آب می داد یا نان و مادر هم در باران می آمد. موفق باشید ارادتمند شما [گل]

تپش سايه دوست

سلام من همين الان با وبت آشنا شدم خيلي عالي مي نويسيد به منم یه سری بزنید. یاعلی مدد راستی خوشحال مي شم با تبادل لينک موافق باشیید اسم وب من "تپش سايه دوست" هستش اگه موافق بوديد بگید من با چه اسمي لينک کنم وب قشنگتون رو؟ سال تحصیلی جدید رو با تاخیر بهتون تبریک میگم[گل][گل][گل][گل]

تپش سايه دوست

راستی به این پست من یه سری بزنید،مطمئنم واسه شما پراز خاطره است. كتاب‌هاي درسي قديمي http://redkasper.blogfa.com/post-69.aspx یاعلی

معلم راهنما

سلام با نرم دانش آموزی 36 نفر در یک کلاس بعضا غیر استاندارد واقعا مشکلی است که در آغاز سال تحصیلی همکاران ما با آن مواجه شده اند. در آن دیار وضع چگونه است؟

امیری

فریده جان سلام مطلبتان بسیار مفید و به موقع بود لطفا در مورد نحوه گروه بندیتان باتعداد زیاد و همچنین روشهای معرفی کلید واژه های پایین نگاره ها توضیح دهید . با کمال تشکر

غلامرضا عمرانی

عزت و سعادتت مزید. موفق باشی.