اختلالات دیکته

علت مشکلات دیکته نویسی

علل وجود ضعف در درس دیکته

 

 ١- چون  مفهوم کلمه را نمی فهند یا قبلا نفهمیده اند آنرا درست نمی نویسید.

 ٢ -  معلم کلمات را درست تلفظ نمی کند .(آموزشی)

٣ –  هنگام نوشتن دیکته دانش آموز کلمات را تکرار و هجی می کند . (دقت)

۴–  به علت مشکل  شنوایی  بعضی از دانش آموزان ، آنها  در هنگام نوشتن املا و بی خبری معلم نسبت به وجود این مشکل باعث می شود که آنها  بعضی از کلمات را جا بیاندازند یا از کلاس عقب می افتند(حافظه شنوا یی –حساسیت شنوایی)

۵ – کمبود فضای آموزشی و نا مناسب بودن محیط آموزشی مانع بزرگی در تمرکز و در نتیجه درست نویسی دانش آموزان می شود .0 (آموزشی)

۶ – متناسب نبودن متن دیکته از نظر(کمیت و مقدا ر) با سن پا یه تحصیلی آنان باعث می شود که دانش آموزان بعد از مدتی  ا ز نوشتن آن خسته شوند و اشتباهات در دیکته ظاهر شود .(آموزشی)

٧ – گاهی اوقات هم مشکلات روانی و عاطفی باعث برهم خوردن تمرکز دانش آموزان و غرق شدن آنها در رویا می شود و این هم یکی از عوامل غلط نویسی است .

 ۸ - حروف هم صدا در بین حروف الفبا  مانند (ص-ث-س) ( حافظه دیداری )

۹– معلم دیکته را با سرعت بالاتر از حد معمول می گوید و همین عامل باعث  خستگی وکم شدن دقت در دانش آموزان می گردد.

١٠ – ضعف درمهارتهای حرکتی (نارسا نویسی) – بیقراری و تند خویی – خطا درادراک بصری حروف (حافظه دیداری )- فقر آموزش و عدم تسلط معلم به شیوه های آموزشی مطلوب در هنگام تعلیم نوشتن نشناختن حروف و قوائد نوشتن توسط دانش آموزان نداشتن تمرین لازم و کافی برای نوشتن املا خود می تواند موجب ضعف و نارسایی فراگیر در کسب مهارت نوشتن می شود .

انواع اشکالات موجود در دیکته دانش آموزان را پس از تجربه و تحلیل می توان به دو گروه طبقه بندی کرد.

یک گروه از اشکالات به مشکلات آموزشی مربوط هستند و از طریق روش تدریس می توان حل کرد .

گروه دیگر را از طریق تمرینهای خاصی که می توان به جای رو نویسی های معمول در مدارس در نظر گرفت تا ضمن جلوگیری از هدر رفتن وقت و استعداد دانش آموزان در برطرف کردن اشکالات دیکته بسیار موثر باشند.

 

روشهای تدریس و  آموزش املا

 

 

١- روش آزمون – مطالعه – آزمون

در این روش ابتدا یک متن را به عنوان دیکته برای دانش آموزان می خوانیم و بعد از تصحیح آن را به دانش آموزان باز می گردانیم . سپس دانش آموزان تا جلسه بعدی املا صحیح کلمات غلط موجود در املا خود را تمرین می کنند. در جلسه بعد ،از آن متن دوباره دیکته گفته می شود که معمولا بدون غلط و یا با غلط های محدودی همراه است.

البته باید توجه داشت که متن دوم را با کمک کلماتی از متن اول که از ارزش املایی بر خوردارند( اما در قالب جملات جدید) می توان تهیه نمود تا میزان پیشرفت دانش آموزان در زمینه حافظه دیداری هم سنجیده شود.

 ٢- روش مطالعه و آزمون

ابتدا درس یا درسهایی را جهت گفتن دیکته انتخاب می شود و دانش آموزان روی لغات مشکل آن به صورت دیکته پای تخته و تکالیفی نظیر نوشتن کلمات با حروف رنگی و ............... تمرین می کنند سپس از آن درس یا درسها دیکته گفته می شود که البته بهتر است متن دقیقا مانند کتاب نباشد.

 ٣- روش نمایش:

به منظور تقویت بیشتر حافظه دیداری در رابطه با آموزش حروف هم صدا مانند(ص- ث- س ) ابتدا لغات مورد نظر را روی طاقهای شفاف می نویسیم سپس آنها را با استفاده لز اورهد روی پرده نمایش می دهیم متلا کلمه(( صابون)) سپس روی حرف (ص) را می پوشانیم و از دانش آموزان  می خواهیم یکی از سه حرف (س، ث، ص) را انتخاب کرده و کلمه را کامل کنند . سپس کلمه را کامل نشان می دهیم تا اگر غلط حدس زده بودند آن را اصلاح کنند و درستش را کنارش بنویسید . از این روش به هنگام دیکته پای تخته ای هم می توان استفاده کرد وجود دستگاه اورهد الزامی نیست.

دانش آموزان ابتدا کلمه را در دفتر خود بنویسند بعد به تخته نگاه کنند و در صورت اشتباه درست آن را بالای کلمه بنویسند.

۴- روش تصحیح انفرادی :

 به دانش آموز دیکته گفته می شود به عنوان تکلیف منزل از او خواسته می شود دیکته خود را با استفاده از کتاب تصحیح کند و از این طریق متوجه غلطهایش می شود و آنها را تمرین کند.

۵- روش چند حسی:

در این روش چند حس بینایی - شنوایی- لامسه به کمک یادگیری املا کلمه مورد نظر می آیند . این روش بیشتر قبل از دیکته به منظور تمرین کلمات مشکل درس به کار گرفته می شود.

الف) از دانش آموز خواسته می شود با دقت به کلمه ی مورد نظر ( این کلمه از متن دیکته ای که بعداً گفته خواهد شد انتخاب می شود) که پای تابلو نوشته شده نگاه کند.

ب) آن را بخوانند و کلمه مورد نظر را در هوا به صورت ذهنی و با استفاده از انگشت خود بنویسد.

ج) سپس آن را در جمله ای مناسب به کار برد . از این طریق معنای کلمه را بهتر درک می کند.

و) کلمه را از پای تابلو پاک کرده و به آنها فرصت می دهیم تا کلمه را بدون خطا از روی حافظه بنویسند.

د) کلمه را روی تابلو نوشته تا دانش آموزان آنها را با هم مطابقت دهد و به درستی یا نادرستی نوشته خود پی ببرد . حرفی از کلمه را که از ارزش املای برخوردار است قرمز نوشته و پای تابلو می نویسیم مانند ص در تصمیم . از این روش به عنوان یک تمرین و تکلیف هم جهت تقویت حافظه دیداری دانش آموزان می توان استفاده نمود.

۶- کاربرد جمله سازی در زنگ املاء:

آموزگار ٢٠ جمله از ۵ درس را که دارای اهمیت هستند انتخاب کرده و در هر جمله جای یک کلمه با ارزش املایی خالی گذاشته می شود تا دانش آموزان به تکمیل آن بپردازند.

(( بارم هر کلمه یک نمره است))

١- خورشید به قله ی .............................. نزدیک می شد.

٧-آشنا کردن دانش آموزان با متن املاء:

به منظور یاد آوری شکل کلمه های خوانده شده لازم است قبل از نوشتن املاء آموزگار یک بار آن متن را از اول تا آخر بخواند و شاگردان به این امر عادت داده شوند که شکل کلی کلمه های خوانده شده را در ذهن خود مجسم کنند و آنها را به یاد آورند و گاهی هنگام خواندن متن املا آموزگار به شاگردان اجازه دهد که بگویند نوشتن چه کلمه ای را نمی توانند و معلم راجع به آن کلمه توضیح آموزشی بدهد  تا دانش آموزان شکل نوشتاری کلمه ی مورد نظر را به یاد آورند ، از این طریق ، شکل کلمه در ذهن شاگرد بیشتر تثبیت می گردد و یاد گیری عمیق تر می شود. 

 

 

 

  از عزیزانی که علاقمند به شناسایی و رفع هر کدام از این اختلالات دیکته نویسی هستند ، پیشنهاد می شود به وبلاگ این دوست عزیز http://www.ldshahrood.blogfa.com/  مراجعه بفرمایند.

/ 65 نظر / 47 بازدید
نمایش نظرات قبلی
انجمن فرزانگان كوير

با سلام حكيمي پسران را پند همي داد كه............. سخت است پس از جاه ، تحكم بردن خو كرده به ناز ، جور مردم بردن انجمن فرزانگان كوير

همکلاسی

سلام خسته نباشید . وبلاگ پرمحتوا و خوبی دارید که نشان از تفکرخوب و شعور زیبای شماست امیدوارم موفق و سلامت باشید . در ضمن و من حدود یک سال شاید بیشتر به وب شما سر میزنم . شما در وبلاگ گروهی ما لینک شدید .

کودک سیتی

خانم فلاح عزیز بلاگتون فوق العاده و عالیه و مطالبش بسیار مفید و ارزنده است ! از اینکه سایت " کودک سیتی" را لینک کردید بسیار متشکرم پاینده و شاد باشید

نبی اله پلنگ سوار

سلام همكار محترم مطالب وبلاگتون زیبا و خوندنی است به ما هم سر بزن اگه قابل دونستي لينك كن و خبرم ده موفق باشي

مسعود

سلام همکار گرامی و خسته نباشی. با یک مطلب در مورد مقایسه ی فضای اموزشی در ایران و ترکیه منتظر قدوم سبز و نظر شما هستم...

iman

سلام فریده خوبی ، اگه یادت باشه یه بار دیگه هم در وبلاگت نظر گذاشته بودم و در مورد دیکشنری گفتم . امروزم واست یه چیز غافل گیر کننده تو بلاگم دارم . بیا ببین ، خیلی باحاله . شاد باشی راستی بهار داره نزدیک میشه...

mehrazin

باسلام فريده ي عزيز پست مفيد وكاربردي بود دستت درد نكند [گل][خداحافظ][گل]

mehrazin

باسلام فريده ي عزيز پست مفيد وكاربردي بود دستت درد نكند [گل][خداحافظ][گل]

mehrazin

باسلام فريده ي عزيز پست مفيد وكاربردي بود دستت درد نكند [گل][خداحافظ][گل]