کشنده های خلاقیت

تورنس (1990 ) موانع جدی خلاقیت را تحت عنوان کشنده های خلاقیت چنین برمی شمارد.

-         اصرار بر آن که بچه ها هر چیز را به شیوه ی درست انجام دهند. این که بچه ها فکر کنند برای انجام کارها فقط یک راه درست وجود دارد آن ها را از تلاش برای یافتن راه های جدید باز می دارد.

-         اصرار بر این که بچه ها واقع گرا باشند قدرت تخیل و تصور آن ها را متوقف می سازد.

-         مقایسه بچه ها با یکدیگر

-         بی توجهی به کنجکاوی بچه ها

ترزا آمابیل (1983 ) نیز کشنده های خلاقیت را چهار چیز می داند.

-         ارزیابی : توجه زیاد به ارزیابی ، خلاقیت کودکان را کم کرده ذهن آن ها را معطوف به چگونگی ارزیابی می کند.

-         پاداش : پاداش گاهی انگیزه ی درونی را کم می کند، آمابیل معتقد است ؛ پاداش در کارهای ساده نقش مثبت داشته ، اما در مورد کارهایی که نیاز به بصیرت دارد، مانع محسوب می شود.

-         رقابت : با توجه به تفاوت های فردی رقابت باعث احساس فشار و نابود کردن خلاقیت می شود.

-         انتخاب محدود : خلاقیت در محیط دربسته و محدود رشد نمی کند. افراد خلاق گزارش کردند که انگیزه های درونی و خلاقیت به وسیله ی محدودیت بیرونی کاهش می یابد.

اسبورن (1375 ) مهمترین موانع خلاقیت را چنین ذکر می کند:

عادت پیشین : یکی از دلایلی که ما هر چه بیش تر رشد می کنیم خلاقیت مان کمتر می شود، آن است که قربانی عادات می شویم. در نتیجه ی تحصیلات و تجارب عوامل باز دارنده ای در ما ایجاد می شود که طرز فکر ما را به سوی جمود می کشاند و این عوامل در هنگام برخورد خلاق ما با مسائل ،مانع ایجاد می کنند.

دلسرد کردن خود به عنوان یک بازدارنده: اعتماد به نفس نیروی عظیمی در تداوم خلاقیت به شمار می رود و چه بسا ایده های بالقوه مهمی که در اثر عدم اعتماد به نفس خلق کنندگان آن ، در نطفه خفه شده و هرگز کسی از آن حتی باخبر نمی شود.

همرنگ جماعت شدن: ترس از احمق جلوه کردن به نظر دیگران با عدم تمایل به متفاوت بودن از دیگران همراه است. این تمایل ، طلسم سنت گرایی را با خود به همراه دارد و سنت گرایی دلسرد کننده ی عمده ای برای خلاقیت است.

ماروین بارتل (2001 ) از کشنده های خلاقیت چنین یاد می کند :      

ما خلاقیت را نابود می کنیم وقتی:

1-    بچه ها را تشویق کنیم به جای بیان عقایدشان تقلید کرده و از نظرات دیگران استفاده کنند.

2-    به جای بازخورد کار تنها به کار نمره دهیم.

3-    به جای تعریف مسأله یک مثال می زنیم.

4-    نظم و ترتیب و آراستگی را به جای کارهای اساسی و پرمعنی تحسین کنیم.

5-    به جای روش های حل مسأله یک جواب ارائه دهیم.

6-    به جای پرسیدن سوالات باز ، پیشنهادهایی ارائه دهیم.

موانع رشد خلاقیت را به طور کلی می توان به موانع شناختی ، عاطفی و اجتماعی تقسیم بندی کرد. هر چند بسیاری از موانع هر سه بعد را شامل می شود، اما برای بررسی دقیق تر این تقسیم بندی مؤثر است و به همکاران عزیز توصیه می شود با تهیه این کتاب و با استفاده از روش های خلاق ، شکوفایی خلاقیت را در کودکان به طور آشکار و سریع مشاهده کنند.                                                                

/ 35 نظر / 34 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سیدجوادتزرقی

امشب رحمت دوست جاریست، مانند رود، نه! مانند باران، اگر دلتان لرزید، بغضتان ترکید، کسی اینجا محتاج دعاست، اگر یادتان بود باران گرفت دعایی به حال من بیابان کنید.

فهیمه حبیبی

سلام خدمت شما همکار محترم آرزوی قبولی طاعات و عبادات شمارو تو این شبهای عزیز دارم. محتوای وبتون بسیارخوبه. از آشنایی با شما خرسندم.امیدوارم همیشه موفق باشید. التماس دعای خاص دارم

علی اکبر

سلام خانم فلاح.ممنون از اینکه افتخار دادین و لینکم کردین.نام وبلاگ شماهم زینت وبلاگ ما شد. یاحق معلم روستا

حامد رفیعی

سلام. با کتاب جدید التألیف ریاضی اول به روزم.

معلم روستا

سلام وبلاگ جالبی دارید.اطلاعات مفید و بسیار باارزشی در اختیار مخاطبان قرار می دهد. راهتان پاینده باد درپناه حق

پیک آموزشی

سلام منبع آموزشي غيرحضوري دوره آموزشي كتب جديدالتاليف کلاس اول[گل]

ترنم تلاش

شب عفو است و محتاج دعایم / زعمق دل دعایی کن برایم / اگرامشب به معبودت رسیدی / خدارا درمیان اشک دیدی /کمی هم نزد او یادی زما کن / کمی هم جای ما اورا صدا کن./بگو یارب فلانی رو سیاه است / دو دستش خالی و غرق گناه است / بگو یارب تویی دریای جوشان /در این شب رحمتت بر وی بنوشان التماس دعا

ترنم تلاش

سلام عزیزم .منم شمارو با افتخار لینک کردم . منتظر حضور سبزتان هستم

امیری

سلام[گل] طاعاتتون قبول.خیلی جالب و مفید بود.[گل]

سید

عاشقان عیدتان مبارک باد .سید.. http://bojnord1400.blogfa.com/